Partner serwisu
Drogi i autostrady

Samorządowcy mają stanowisko w sprawie przebudowy DK-1

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
09-04-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Samorządowcy mają stanowisko w sprawie przebudowy DK-1
fot. Indigo6811, sxc.hu
Ostatniego dnia marca odbyło się kolejne spotkanie samorządowców miast, gmin i powiatów przyległych do drogi krajowej nr 1 na odcinku od Częstochowy do Piotrkowa Trybunalskiego. Domagają się oni przebudowy DK-1 oraz alternatywnej do autostrady DK-91 na tym odcinku.

Stanowisko podjęte wcześniej przez radę powiatu częstochowskiego zostało poszerzone o wspólnie uzgodnione elementy i podpisane przez wszystkich sygnatariuszy. Tekst stanowiska zostanie przedstawiony minister infrastruktury i rozwoju Elżbiecie Bieńkowskiej oraz przesłany do parlamentarzystów i wszystkich zainteresowanych samorządów.

S1 lepsza niż A1

Samorządowcy zwracają uwagę na to, że przebudowa drogi krajowej nr 1 jest niezbędna z uwagi na konieczność zapewnienia jej użytkownikom bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Natomiast budowa płatnej autostrady na odcinku z Częstochowy do Piotrkowa spowoduje odizolowanie niektórych gmin od ważnego dla rozwoju gospodarczego ciągu komunikacyjnego oraz spowoduje degradację gospodarczą terenów przyległych i zubożenie lokalnych społeczności.

„Tych wszystkich niedogodności nie ma między Piotrkowem Trybunalskim a Warszawą (Mszczonowem), gdzie drogę krajową przebudowano na drogę ekspresową: jedzie się tam płynnie i bezpiecznie” – czytamy w stanowisku. Samorządowcy uważają, że skoro wykonano nowy przebieg A1 na odcinkach od granicy państwa do Pyrzowic i Piotrków Trybunalski – Gdańsk, to powinien powstać też nowy przebieg A1 na jej brakującym odcinku.

Droga ekspresowa bardziej realna?

Sygnatariusze dokumentu uważają, że w najbliższych latach nie ma szans na budowę A1 z Częstochowy do Piotrkowa Trybunalskiego, więc zamiast budowy autostrady należałoby przebudować istniejącą drogę krajową do parametrów trasy ekspresowej i stworzyć bezkolizyjne skrzyżowania oraz więcej węzłów.

Argumentem przemawiającym na niekorzyść planowanej autostrady jest fakt, że powstanie płatnej trasy doprowadzi do pogorszenia i dewastacji stanu istniejących dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych, które sąsiadują z przyszłą A1. Najbardziej zagrożona będzie DK-91 stanowiąca alternatywę dla autostrady. Istnieje realne zagrożenie, że kierowcy chcąc uniknąć płacenia za przejazd po A1 będą uciekać na pobliskie drogi niższej kategorii, które nie są przystosowane do tak dużego obciążenia.

Samorządowcy przedstawiają żądania

„W związku z faktem, iż 70-kilometrowy odcinek planowanej autostrady A1 od Częstochowy do Piotrkowa Trybunalskiego, jako jedyny na całej jej długości, przebiega po istniejącym śladzie DK-1, domagamy się aby w planach inwestycyjnych na najbliższe lata uwzględnić przebudowę tej drogi na drogę ekspresową. Takie rozwiązanie pozwoli również na korzystanie przez mieszkańców gmin, przez które przebiega przedmiotowy odcinek DK-1, z nabytego prawa do bezpłatnego i nieograniczonego dostępu do tej drogi” – głosi stanowisko.

„Domagamy się również, aby przed przebudowaniem drogi DK-1 została wykonana przebudowa i rozbudowa drogi DK-91 (w tym również jej obwodnic) na odcinku od Częstochowy do miejscowości Srock w celu poprawy bezpieczeństwa jej użytkowników, a także przygotowania jej na większe niż dotychczas obciążenie ruchem” – piszą samorządowcy.

Autorzy stanowiska uważają również, że przebudowa DK-1 z Częstochowy do Piotrkowa do parametrów drogi ekspresowej S1 oraz budowa, rozbudowa i przebudowa sieci dróg alternatywnych, w tym DK-91, powinny znaleźć się w programie budowy dróg krajowych na lata 2011-2015, w mandatach negocjacyjnych województwa śląskiego i łódzkiego oraz w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dolny Śląsk: Jest przetarg na modernizację 20-kilometrowego odcinka DW nr 297

Drogi i autostrady

Dolny Śląsk: Jest przetarg na modernizację 20-kilometrowego odcinka DW nr 297

Mikołaj Kobryński 11 września 2023

Zakończono przebudowę drogi wojewódzkiej w Stepnicy

Drogi i autostrady

Zakończono przebudowę drogi wojewódzkiej w Stepnicy

Mikołaj Kobryński 05 września 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Dolny Śląsk: Jest przetarg na modernizację 20-kilometrowego odcinka DW nr 297

Drogi i autostrady

Dolny Śląsk: Jest przetarg na modernizację 20-kilometrowego odcinka DW nr 297

Mikołaj Kobryński 11 września 2023

Zakończono przebudowę drogi wojewódzkiej w Stepnicy

Drogi i autostrady

Zakończono przebudowę drogi wojewódzkiej w Stepnicy

Mikołaj Kobryński 05 września 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5